Guide til Facebook Ads Manager

Du har nok indset det: Markedsføring på Facebook er ikke gratis.

I hvert fald ikke, hvis du vil have noget ud af indsatsen, og ikke vil snuble i regler og lovgivning.

Facebook har heldigvis gjort det nemt at lave betalte visninger. De har tilføjet en boost-funktion til dine opslag, med en nem og brugervenlig måde at betale for ekstra visninger.

Kom nemt i gang

Den blå boost-funktion er en rigtig fin måde at komme i gang på. Du bliver nærmest guidet igennem, og kan til sidst indtaste dine betalingsoplysninger. Og så er du sådan set i gang. Facebook er en forretning lige som din, og det skal gerne være nemt for kunderne at bruge penge.

Det nemme er sjældent det mest effektive

Nu er det sådan, som det er med meget andet her i livet: Det nemme er sjældent det bedste.
Segmenteringsmulighederne i boost-funktionen er begrænsede, og du risikerer at betale for meget for dine kliks.

Derfor vil vi gerne lære dig at bruge Facebook Ads Manager. Dette værktøj er en del af Facebook, og giver dig langt flere muligheder for betalt rækkevidde. Du kan segmentere mere nøjagtigt, og du kan udforme dine annoncer, så du gør det lettere at skabe de resultater du ønsker.

Lad os gå i gang

Denne guide er den første i en række om Facebooks Ads Manager, og dermed en guide til absolutte begyndere. Her afprøver vi kort boostfunktionen for at få simple begreber på plads, for til sidst at opsætte annoncekontoen.

Hvis du allerede har lavet betalte visninger gennem den blå boost-funktion, så kan du nemt springe denne guide over.

Trin 1: Lav dit opslag.

Start med at lave det opslag du gerne vil have ekstra rækkevidde på. Om du vil offentliggøre med det samme eller du vil planlægge det til udgivelse senere gør ingen forskel. I det færdige opslag klikker du på den blå boostknap i nederste højre hjørne.

Guide til facebook annoncering 1

Trin 2: Vælg din målsætning

Hvad er det, du gerne vil have folk til? Du kan udstyre dit opslag med en knap – en Call to Action – der opfordrer dem til at gøre det, du gerne vil have dem til. I dette tilfælde vil jeg gerne have dem til at læse mere.

Jeg kunne også vælge “Tilmeld nu”, men det vigtigste for mig lige nu er, at få folk ind og se udvalget af kurser og se deres muligheder, inden de beslutter sig for, hvad de vil.

Trin 3: Vælg din målgruppe

Hvem vil du gerne have, skal se dit opslag? Jo mere målrettet du er, jo større sandsynlighed er der for interesse. Jo mere interesse, jo flere klik. Jo flere klik, jo større gratis spredning.

Hvis du ikke har arbejdet med betalte visninger før, har du tre muligheder. “Personer, der synes godt om din side”, “Personer, der synes godt om din side og deres venner” og “Personer, du vælger gennem målretning”.

Vores opslag kan have vidt forskellige målgrupper, og i dette tilfælde vælger jeg en målretning.
Klik på “Rediger”
Guide til Facebook annoncering

Trin 4: Indtast segmenteringskriterier

Du skal naturligvis vælge den målgruppe, hvor sandsynligheden for klik er størst. Dvs: Hvem har størst interesse?
Jeg ved, gennem Facebook Insights, at den aldersgruppe, der klikker mest er aldersgruppen 35-60 år.

Jo flere kliks, jo større gratis spredning. Derfor vælger jeg denne aldersgruppe. Både kvinder og mænd.

Mit budget for dette opslag er begrænset. 200 kr. Jo længere jeg kommer væk, jo mere falder interessen, og jo dyrere bliver et klik. Derfor holder jeg mig i en fornuftig radius fra adressen.

Til sidst indtaster jeg nogle interesser, der kan være kendetegnende for målgruppen. Denne funktion skal du lege med, før du begynder at føle dig hjemme. Prøv dig frem. Tænk på din målgruppes interesser, adfærd, jobs, uddannelser, fritidsinteresser…

Hver gang du tilføjer en interesse, udvider du målgruppen. Det er en “enten-eller” målretning.

Du kan indskrænke ved at tilføje endnu en detaljeret målretning. Klik på Indskrænk målgruppe.

Hvis du fx vil nå ud til virksomhedsejere med interesse for fodbold, skal du bruge TO detaljerede målretninger. Hvis du skriver “Virksomhedsejer” og “Fodbold” i det samme felt, når du ud til alle virksomhedsejere og alle med interesse for fodbold. Skriver du derimod et kriterie i hvert felt, når du ud til virksomhedsejere, som har interesse for fodbold.

Når du er færdig med at beskrive målgruppen trykker du GEM.

fbg4 Facebook annoncering

Trin 5: Budget og planlægning

Nu skal du indtaste, hvor mange penge du vil bruge på opslaget, og hvor længe det skal køre.
Jeg vælger i dette tilfælde 200 kr, og at opslaget skal køre 2 dage. Du kan vælge antal dage eller du kan indtaste en slutdato i kalenderen. Facebook giver dig en indikation af, hvor mange du kan nå ud til.

Igen: Det er meget forskelligt hvor meget du skal bruge pr. dag. Prøv dig frem. Start med fx 50 kr pr dag. Hvis du får tilfredsstillende resultater, så hav 50 kr som udgangspunkt. Så kan du altid give den lidt ekstra gas hvis der er brug for det.

Har du en stor Facebookside med +10.000 fans, skal du nok også regne med et større budget, men jeg tager her udgangspunkt i, at du er en iværksætter eller lille virksomhed med et begrænset markedsføringbudget.

Når du er færdig, klikker du boost. Nu skal du indtaste kreditkortoplysninger.

Facebook annoncering 2

Trin 6: Indtast dine kreditkortoplysninger

Indtast dine kreditkortoplysninger i det pop-up vindue der nu åbner sig. Facebook guider dig igennem.
Når du er færdig, er du klar til at gå videre.

Trin 7: Udfyld dine virksomhedsoplysninger

Når du har indtastet dine kreditkortoplysninger, vil du i nogle tilfælde få et nyt vindue, hvor du skal indtaste virksomhedsoplysninger. Hvis du ikke gør det, finder du den lille hvide pil øverst til højre, åbner menuen og vælger “Administrer annoncer”.

fbg7

Nu havner du på dit “dashboard” inde i annonceadministratoren. Klik på “Annonceadministrator” øverst i den grå bjælke. Nu får du en menu, hvor du kan vælge “Indstillinger for annoncekonto”. (Hvis der kun åbnes en lille menu, klikker du på “Alle værktøjer”, så får du den fulde menu.)

fbg9

Nu udfylder du ganske enkelt de felter der skal udfyldes, trykker gem ændringer, og så er du klar til at bruge Facebooks Ads Manager og få flere klik for dine penge.

fbg8

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til artiklen, så stil det i kommentarfeltet nedenfor, eller kontakt Nete direkte via kontaktformularen i venstre side. Du kan også ringe på tlf. 21 59 99 87.

 

Karina Breum

Vi tilbyder flere kurser inden for online markedsføring.
Kontakt kursussekretær Pia Havnemark Jensen på 7352 0253 eller phj@hhs.dk for at høre mere om vore kurser.

Kontakt Jørn Petersen

2 + 15 =

4 Kommentarer

  1. Johnc502

    Your goal is to breed all the different dragons available to you and enter combat against other player’s dragons. bddekbedgkad

    Svar
    • Karina Breum

      Hej Johnc502
      Tak for din feedback.
      Med venlig hilsen

      Udviklingscenter Syd

      Svar
  2. Johne395

    I do believe all of the ideas you’ve offered for your post. They are really convincing and will definitely work. Still, the posts are very quick for newbies. May just you please extend them a little from next time? Thank you for the post. gkeecbdedeeb

    Svar
    • Karina Breum

      Dear John
      Thank you for your comment. We will definitely take that into account next time, and make the instructions more user-friendly.
      Yours sincerely
      Udviklingscenter Syd

      Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Forfatter: Karina Breum

Vi tilbyder flere kurser inden for online markedsføring.
Kontakt kursussekretær Pia Havnemark Jensen på 7352 0253 eller phj@hhs.dk for at høre mere om vore kurser.

Kontakt Jørn Petersen

7 + 15 =