Guide til forretningsplan:

Nogle siger, at forretningsplanen er hele grundlaget for din virksomhed.
Det er vi ikke helt enige i. Grundlaget for din virksomhed er DIG. Din vilje, din passion og dit ønske om at flytte noget.

Forretningsplanen er det “skelet”, du bygger din virksomhed op omkring. Det skal gøres ordentligt, så grundpillerne står lige, konstruktionen er solid og det hele ikke falder sammen undervejs.

Iværksætteruddannelsen = Forretningsplan

Når du læser dette, har du med stor sandsynlighed allerede tilmeldt dig iværksætteruddannelsen.

I løbet af syv aftner kommer du gennem hele din forretningsplan. Du får hjælp og sparring til at få den gjort så solid som mulig.
Denne lille “Guide til forretningsplan” er ment som en forberedelse, så du forud for uddannelsen er klar over, hvilke områder du skal arbejde med.

Forretningsplanens indhold

Resume
Start din forretningsplan med et resume, hvor interessenter som bank, jurist, revisor mm. kan danne sig et hurtigt overblik over din forretningsplan. Du kan naturligvis først skrive dit resume til sidst.

Idegrundlag
Idegrundlaget er nok det nærmeste du kommer selve grundlaget under din virksomhed. Brug tid på dette. Gerne meget tid.
Hvad er det for en ide, du har med din virksomhed? Hvad er det, du vil ændre på, og hvordan er din ide anderledes end eventuelle konkurrenters?
Se evt. Simon Sineks “Start with why”, og bliv klogere på, hvordan du kan inspirere din målgruppe til at vælge dig fremfor konkurrenten.

Personlige forudsætninger
Hvilke styrker har du, der gør dig i stand til at lykkes med virksomheden? Tænk også over, om du skal have ekstern hjælp til noget, og hvordan du evt. kan bruge dit personlige netværk.

Produktet
Hvad er det du vil sælge? Hvad er kerneproduktet – altså det vigtigste produkt? Er der bi-produkter og evt. introprodukter?
Er produktet en ydelse eller er det et konkret produkt? Skal du selv producere og hvad kræver det at sætte en produktion i gang?

Marked og markedsføring
Hvor er dit marked? Hvilke behov har din målgruppe, og hvordan når du ud til dem med din markedsføring? Det er vigtigt, at du her er klar over, at der ligger en væsentlig udgiftspost. Markedsføring er ikke gratis, og jo mere synlig du vil være, jo mere koster det.
Læs her om segmenteringsanalyse, så du kan finde frem til din primære og sekundære målgruppe. (Husk at klikke dig videre gennem hele processen. Der er massiv hjælp at hente)

Leverandører
Er du afhængig af leverandører og hvordan vil du udvælge dem? Har du brug for flere leverandører, så du ikke er alt for sårbar?

Konkurrenter
Hvem er du oppe imod? Hvordan kan du adskille dig fra dem? Hvorfor skal kunderne vælge dig, fremfor dem?
Hold fx. øje med konkurrenternes hjemmesider og facebooksider. Hvad gør de, og hvordan kan du gøre det bedre?

Personaleforhold
Skal du have ansatte? Hvilken baggrund skal de have? Giver det mening at købe konsulenttimer, så du slipper for forpligtelserne overfor ansatte?

Ledelse
Som enkeltmandsvirksomhed er du din egen leder. Det kan være en udfordring, og du overveje, om du vil have en mentor eller en sparringspartner, der hjælper dig med at holde dig op på dine mål. Vælg evt. en mere erfaren selvstændig eller forretningsdrivende i dit netværk.

Etablering
Hvad skal din virksomhed hedde, og fra hvilken adresse skal den drives? Er domænet ledigt?
Her kan du læse mere om, hvilken virksomhedsform du kan vælge.

Økonomistyring
Kan du selv styre virksomhedens økonomi? Hvilke IT-programmer har du evt. brug for?

Virksomhedens udvikling
Hvor er du henne om et år? Tre år? Fem år? Sæt dig nogle konkrete og realistiske mål og delmål, der kan hjælpe dig derhen, hvor du ønsker.

Budgetter og finansiering
Sæt tal på dine planer, og vær klar over, at det koster penge at komme i gang. Hvis din ambitioner at nå ud til 100.000 personer den første måned, hvor meget skal du så afsætte i dit budget?
Du skal have overblik over etableringsbudget, driftbudget, likviditetsbudget og evt. et privatbudget, hvor du gør dig klart, hvor meget du skal tjene, for at det løber rundt for dig på hjemmefronten.
Læs mere om budgetter her på Virk.dk

Exitstrategi
Hvor meget tid og hvor mange penge er du villig til at investere, og hvornår er det tid til at sige stop, hvis ikke det går som forventet?
Læs mere om Exit-strategi her.

Risici
Uanset hvor godt du forbereder dig, vil der være risici. Vær ærlig overfor dig selv og overvej, hvordan du håndterer forskellige risici.


Din forretningsplan er organisk

Når du er færdig med iværksætteruddannelsen, har du en forretningsplan, der fungerer som støtte for din virksomhed og for dig.

Det er vigtigt at påpege, at en forretningsplan er “organisk” og udvikler sig med tiden. Du skal måske op- eller nedjustere planen undervejs, føje nye tiltag ind eller vælge nye strategier. En virksomhed er levende. Det er din plan også.

Vær omhyggelig

Godt begyndt er halvt fuldendt.
Meningen med Iværksætteruddannelsen er, at du efter endt uddannelse har en færdig plan, som du kan få trykprøvet ved eksamen.

Arbejd med din plan mellem lektionerne og sørg for at få sparring fra din underviser og dine medstuderende. Vær gerne åben omkring overvejelser og udfordringer. Måske sidder andre på uddannelsen med de samme problemer – eller hvem ved: Måske sidder de med løsningen.

Har du brug for hjælp?

Meld dig ind i vores netværk omkring iværksætteruddannelsen. Her kan du stille spørgsmål og hjælpe andre, der har taget uddannelsen, ved at svare på deres spørgsmål. Du får tilbud om kurser for iværksættere og du har os altid i baghånden, når du har brug for os.

Nete Kaasen

Nete Kaasen

Nete Kaasen er vores konsulent indenfor iværksætteri og online markedsføring. Du møder hende på iværksætteruddannelsen i Haderslev og Kolding.
Tlf.: 21 59 99 87

Kontakt Nete Kaasen

3 + 7 =

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Kontakt

1 + 10 =